Allmänna försäljningsvillkor för Kloppen Lamelltre AS

1. GENERELLT

I följande villkor kommer «säljare» användas som beteckning för Kloppen Lammelltre AS och «kund» som beteckning för den aktuella kunden. Dessa försäljningsvillkor skall göras tillgängliga för kunden och används mellan parterna om inget annat avtalats. Vid mottagandet av varan anses kunden ha accepterat försäljningsvillkoren. Efterföljande punkter inskränker inte det ansvar som vilar på säljaren enligt kjøpsloven

2. FÖRSENING – ERSÄTTNING

Där det finns ett leveranstidsavtal är säljaren ändå inte ansvarig för försening utanför hans kontroll. Försening p g a fördröjd leverans från underleverantör eller stor, ej förutsedd, sjukfrånvaro på arbetsplatsen anses alltid som försening utanför säljarens kontroll.

Säljaren är inte ersättningskyldig för kundens indirekta förluster till följd av försening. Förluster som rör kundens kontrakt med tredjeman, även förlorad inkomst i samband med detta, räknas alltid som indirekt förlust.

3. VARORNA – SKADOR SOM INTE ERSÄTTS AV OSS

Pelaren får aldrig lagras stående. Den måste hanteras försiktigt under monteringen eftersom stötskador lätt kan uppkomma och trävirket kan spricka om pelaren faller på sidan. Sådana skador ersätts inte av oss.

Om pelaren har blivit ursparad för balk måste kunden se till att pelaren inte pressas på plats vid monteringen. Det måste alltid finnas några millimeters spel på sådana ursparningar eftersom träet kan svälla eller krympa med tiden. Skador som uppstår till följd av detta ersätts inte av oss.

Om pelarna levereras obehandlade är det viktigt att de behandlas innan de sätts upp, eller direkt efter montering. Behandlingen måste vara av en typ som motstår väder och vind.Från fabriken grundmålade pelare ska målas senast två år efter leveransen från oss.Skador som uppstår på grund av för sen eller för dålig behandling ersätts inte av oss.

I något fall kan kvistgenomslag förekomma på färdigt grundmålade pelare från oss. Det kommer att försvinna efter målning som kunden ändå ska göra efter montering. Kostnader som uppstår till följd av detta kommer kunden ändå att få, och de ersätts inte av oss.

4. VARORNA - BRISTER

Kunden måste själv informera sig om de specifikationer som gäller för varorna och är själv ansvarig för att pelare som beställs passar till ändamålet.

Kunden ska skriftligen anmäla brister på pelare och/eller tillbehör till säljaren. Detta ska ske senast en vecka efter att han upptäckt, eller borde ha upptäckt dem och senast tvåveckor efter mottagandet av varorna. Om kunden anmäler brist efter att dessa tidfrister gått ut mister han rätten till krav på grund av detta.

Om det finns brister på varan skall säljaren alltid ha rätt att reparera eller erbjuda kunden ny eller motsvarande vara.

Säljaren är inte ersättningsansvarig för kundens indirekta förluster till följd av bristen.Förlust till följd av kundens kontrakt med tredje man, även förlorad förtjänst i samband med detta, räknas alltid som indirekt förlust.

5. FRAKT OCH MOTTAGANDE AV VAROR – skador, dolda

Transport till kund är reglerat i samarbete med våra transportörerSchenker, se villkor:https://www.dbschenker.com/resource/blob/489454/31885abeeeae7b67cf3d0437516a1c2f/transportvilkar-data.pdf og Postnord, se villkor:http://www.postnord.no/nb/siteassets/pdfs/postnord-brukerguide-2019.pdf

Här nedanför finns de viktigaste punkerna för kund när det gäller mottagande av transporterade varor, och reklamationsrätt vid transportskada.

Innan kvittering av leverans måste kunden kontrollera varorna för synliga skador och skador på emballage. Alla synliga skador även på emballage ska noteras på chaufförens handterminal och på kundens fraktsedel. Skadan anmäls till avsändaren/säljaren skriftligt, med kopia av påskriven fraktsedel, snarast efter mottagandet.Upptäcks skadan efter mottagandet (dold skada) skall säljaren omedelbart kontaktas skriftligt på mail:post@kloppen.com. Enligt villkoren från våra transportörer måste transportskador som upptäcks efter leverans anmälas inom fyra timmar. Vid alla reparationer av transportskador ska pelare sändas till oss för reparation, eller för utbyte till ny pelare.

Om kunden inte följer denna punkt vid mottagande av vara förlorar kunden sina rättigheter att å beropa transportskada. Vi kompenserar inte för skador på pelare som inte täcks av våra villkor. Önskar kunden reparera skadan själv kan vi sända spackel och målarfärg för reparationen.

Skall pelare returneras till oss får de varken ha varit monterade, målade eller varit bearbetade på något sätt mer än det som är gjort på fabrik.